194585.jpg

Den nya lyxen 
– att slippa välja

Hur ska vi orka vada genom all skit för att hitta det som säger oss något? Med hjälp av andra såklart. Här är tjänsterna som tar oss i handen och talar om vad vi ska läsa, se, äta och hur vi ska klä oss.

Det finns knappast någon som sitter hemma på kammaren och säger: Jag har inget att titta på, inget att lyssna 
på, inget att läsa. Spotify, Amazon och Netflix tar hand om det. För om det är något som saknas i våra liv så är det 
i alla fall inte kultur och underhållning.

Det menar i alla fall Steven Watson, grundare av Stack magazines, en affärsidé där Steven och hans medarbetare varje månad väljer ut ett magasin som de skickar ut till sina prenumeranter. En ny tidskrift varje gång. Senast damp mattidningen The Gourmand ner i brevlådan hos 3500 dittills ovetande entusiaster som betalat dyrt för att någon annan ska välja åt dem.

– Det finns så otroligt många tidningar att välja mellan, både i tryck och online. Men hur ska vi orka vada genom all skit för att hitta till det som säger oss något?

Steven säger att han och de han jobbar med försöker hitta titlar som är nördiga, fördjupande eller specialiserade, men samtidigt har ett brett tilltal.

– Jag brukar testa tidningar vi funderar på att skicka ut på min pappa. Om en man i övre medelåldern, som bor i en by i norra England, får ut något av tidningen känns det som att den kan tilltala fler.

Breaking bad eller House of cards? Vilka byxor passar till blusen? Fisk eller vegetariskt till middag?

Alla val vi tvingas göra varje dag tröttar ut hjärnan.

Psykologen Barry Schwartz har skrivit en bok i ämnet. I The Paradox of choice påstår han att ökad valfrihet delvis ligger bakom ökad psykisk ohälsa.

Åtminstone för dem som ständigt letar efter en bättre deal.

Jakten på maximalt fördelaktiga beslut i en värld där det finns så mycket att välja mellan leder i slutändan till större risk för depression, menar han.

En lösning kan vara att låta andra välja så mycket som möjligt. Stack magazines är knappast den enda som guidar oss i våra val, som tar oss i handen och pekar oss i ”rätt” riktning. Matkasseföretag kan fylla våra kylskåp och skickar med recept. Du kan prenumerera på smink, på skäggoljor eller på leksaker åt din hund. Musiktjänster ­tipsar oss gärna om vad vi ska lyssna på, detsamma gäller filmstreamingtjänsterna. Bokjättar är också ivriga att rekommendera nya titlar, baserat på vad vi köpt tidigare.

Skönt. Men också lite trist att jämt få sin egen smak bekräftad. De flesta kan nog instämma att även om Netflix dukar upp en dignande buffé av filmer kan du ändå känna dig sugen på något annat.

Tur då att det också finns tjänster som stryper valfriheten. Ett exempel är Mubi, en filmsajt som på fem år har fått sju miljoner medlemmar. Det enkla konceptet går ut på att Mubi väljer ut film åt sina kunder. En ny rulle dyker upp varje dag samtidigt som andra plockas bort. I utbudet finns aldrig fler än 30 filmer åt gången.

Det ska dock sägas att det inte handlar om den vanliga strömmen av filmer från USA. Snarare är det art-housefilmer som lätt kan sorteras under etiketten svårt.

Mat och musik i all ära men för många är kläderna det värsta valet; att gå ut och leta, byta om i en provhytt med torr luft och sen ändå inte hitta någon som känns fullständigt bra. Personal shoppers och underklädesprenumerationer är verkligen inget nytt, men nu har det börjat dyka upp betydligt mer avancerade tjänster, som i exemplet Stylivery på föregående sida.

Johanna Glans började prenumerera på klänningar från en butik på Södermalm förra året. Hon gick dit för att få plagg uppsydda efter hennes egna mått. Dealen är att du får ett nytt personligt plagg varje månad och att du måste köpa minst tre varje halvår. Nu säger hon att hon i princip aldrig utsätter sig för ångesten i vanliga klädbutiker längre. Möjligtvis bara för att köpa jeans.

– Att hitta kläder som sitter perfekt är som att leta efter en nål i en höstack. Men tack vare den expertis som finns här får man hjälp att hitta och utveckla sin stil, säger hon.

Att den personliga touchen går förlorad när du låter andra ta beslut är hon inte orolig för. Tvärtom.

– Deras kunnande smittar ju av sig på mig.